Wie van muzieklijstjes houdt, kent vast wel de site hitsallertijden.nl. Met zo’n 3000 (!!!) uiterst diverse opsommingen afkomstig van o.a. Studio Brussel, Top 2000, Veronica en Q Music viel mijn oog op de Top 500 Eendagsvliegen. Gaf ik onlangs al mijn commentaar op de term Singer/Songwriter en bij deze op de term ‘eendagsvlieg’, ofwel ‘one hit wonder’  Dat laatste lijkt toch een prachtige benaming voor  de artiest die slechts ene hit wist te scoren. Een mooiere term dan in mijn optiek wat minder gelukkig gekozen ‘eendagsvlieg’, daar sommige van deze hits juist wekenlang de hitlijsten sierden en ook nog eens grote hits werden.

 

Toch kleeft er aan beide termen iets ongelukkigs. John Fogerty met ene solohit, is dat een eendagsvlieg? Nee toch, klinkt niet logisch. Traveling Wilburys gelden echter in die Top 500 als eendagsvlieg, ondanks de tientallen hits die de bandleden individueel en/of in groepsverband maakten. Ook de Engelse band Free geldt met ‘All Right Now’ dan als eendagsvlieg, terwijl de Rotterdamse soulband Free met als bekendste nummer ‘Keep in touch’ dan juist niet als eendagsvlieg geldt. Verwarrend.

Wat hier in Nederland een eendagsvlieg genoemd zou kunnen worden, kan in werkelijkheid een act zijn met vele hits aan de andere kant van de oceaan. Sly & the Family Stone geldt hier onterecht als een eendagsvlieg terwijl deze band drie nummer 1-hits in de VS had en bovendien van grote invloed is geweest op het genre funk en beroemde artiesten als Prince. Alleen ‘Family Affair’ werd een hit, terwijl het pakkende ‘Dance to the music’ hier niet verder kwam dan de tipparade.

 

 

Ook voor Curtis Mayfield zou dan gelden dat hij als eendagsvlieg beschouwd wordt. Nee, dat klopt ook niet. Voor mij geldt dat een eendagsvlieg een artiest is die slechts ene hit gemaakt heeft en verder in de muziekgeschiedenis geen rol van betekenis heeft gespeeld. Een aardige bijkomstigheid is bij die Top 500 dat er een vermelding is van vermeende eendagsvliegen. Zo blijken de volgende acts toch twee noteringen te hebben, maar worden zij vooral geassocieerd met die ene hit:

 
Natalia Imbruglia – Torn uit 1997
K’s Choice – Not An Addict uit 1996
4 Non Blondes – What’s Up uit 1993
Men at Work – Down Under – uit 1982
Sniff ‘n’ the Tears – Driver’s Seat uit 1980
Santa Esmeralda – Don’t Let Me Be Misunderstood uit 1977
Lynn Anderson – Rosegarden uit 1971
 
 
 
Een moeilijke, maar ook irrelevante popquizvraag: wat was hun/ haar andere hit?
 
We blijken allemaal tientallen en wellicht zelfs een paar honderd eendagsvliegen te kennen. Neem een kijkje en je ziet in zo´n lijst er hits bij staan waarvan je verbaasd bent dat dit van die muzikant(en) de enige hit is en soms denk je wellicht: ‘hoe is het mogelijk dat dit een hit geworden is?’ Dat kan zijn, omdat dit in jouw optiek een heel slecht nummer is, maar het kan ook omdat het een a-typische hit is. Ik denk dan aan bijv. Laurie Anderson’s ‘O Superman’. Soms is de artiest in kwestie afkomstig uit een niet-Europees niet-Engelstalig land, zoals Mory Kante en Freddie Aguilar. Soms is een eendagsvlieg zelfs twee keer een hit geworden. Mighty Sparrow had met ‘Only A Fool’ zelfs twee x een eenmalige hit! Zowel in 1969 als 1977 stond het nummer in de Top 40. Ook ‘Funkin’ for Jamaica’ van trompettist Tom Browne werd twee maal een hit, al was de tweede keer wel heel karig. Het begrip eendagsvlieg blijkt wederom onhandig te zijn. Beide nummers zullen ongetwijfeld door elke lezer herkend worden.
 
 
Ik hou het dus op het volgende: Een eendagsvlieg is dus een artiest die slechts ene hit gemaakt heeft en verder in de muziekgeschiedenis geen rol van betekenis heeft gespeeld.
 

Erik Bevaart