Wanneer je denkt aan opvallende platenhoezen zal vroeg of laat ‘Electric Ladyland’ genoemd worden. De Britse persing wel te verstaan. Jimi Hendrix was er zelf niet gelukkig mee, maar zo’n controversiële hoes was natuurlijk wel opzienbarend. De muziek was dat zeker ook. Jimi Hendrix’ derde (en eigenlijk laatste elpee tijdens zijn leven) leverde meerdere hits op: ‘Burning Of The Midnight Lamp’, ‘All Along The Watchtower’, ‘Crosstown Traffic’ en ‘Voodoo Chile’. Op het laatstgenoemde nummer speelt  Steve Winwood orgel.

Om een of andere reden heb ik ‘Rainy Day, Dream Away‘ altijd al een intrigerend nummer gevonden. Waardoor? Wellicht door het inventieve gitaarspel van Hendrix. Misschien ook door de zeer aanwezige inbreng van orgel en saxofoon (immers niet afkomstig van The Experience). Respectievelijk Mike Finnigan en Freddie Smith zijn medebepalend voor het bijzondere van ‘Rainy Day, Dream Away’. Evenals congaspeler Larry Faucette zijn zij afkomstig uit de zevenmansformatie The Serfs, die toen nog geen album hadden opgenomen. In 1969 zouden zij hun enige elpee afleveren: ’The Early Bird Café’. Een mix van soul, rock met een vleugje jazz en bevat twee covers van grote hits: Dylans ‘Like A Rolling Stone’ en ‘I’m A Man’, voornamelijk bekend in de uitvoering van de Spencer Davis Group en Chicago.

Mike Finnigans carrière zou nog een lang vervolg krijgen en behelst een samenwerking op platen van o.a. Crosby, Stills, Nash & Young, Bonnie Raitt en Tracy Chapman.

Van de in 2020 overleden gitarist/zanger Lane Tietgen verliep zijn loopbaan geheel anders. Pas 40 jaar na de elpee van The Serfs zou hij opnieuw een plaat opnemen. In 2009 verscheen een soloplaat met als titel ‘Wheel Of Fortune‘, die nauwelijks aandacht verkreeg. Zijn lange afwezigheid in de studio wekt toch enigszins verbazing, omdat enkele songs van hem in de loop der jaren zijn opgenomen door o.a. Manfred Mann’s Earth Band (‘Martha’s Madman’ en ‘Captain Bobby Stout’) en Ringo Starr speelt ‘Red and Black Blues’ op zijn album ‘Stop And Smell The Roses’ in 1981.

Zo onbekend als Lane Tietgen gebleven mag zijn, toch is hij op tenminste één muzikant van grote invloed geweest: John Mellencamp. In 2017 heeft Mellencamp ‘Early Bird Café‘, de titelsong van de enige elpee van The Serfs, opgenomen voor het album ‘Sad Clowns & Hillbillies’. Aan dit album werkt ook Carlene Carter mee. Mellencamp verklaart in een interview: “I related to that song ever since I was like 17 years old. I’ve been playing it for 40 years, so we’re making this record and I just finally….because the guys in the band have heard me play it a hundred times, I said, ‘Lets just cut ‘Early Bird Café. And so that’s what we did”.

Al zijn The Serfs niet bekend geworden, zij hebben wel degelijk hun sporen in de muziekgeschiedenis verdiend.

Erik Bevaart, initiator en mede-auteur boek 55 Verrassende Verzamelelpees